Lehdistötiedote 2.5. #1

Julkaistavaksi 3.5.2017

MyData 2017 ohjelma julki – data-asiantuntijoiden kuratoima konferenssi

Talsinki, Suomenlahti Elo-syyskuun vaihteessa (30.8.-1.9.) Helsinkiin ja Tallinnaan (Talsinki) kokoontuu lähes 1000 osallistujan joukko tutkijoita, insinöörejä, yritysten edustajia, virkamiehiä ja kansalaisyhteiskunta-aktiiveja keskustelemaan henkilötiedon hallinnan tulevaisuudesta – toisin sanoen siitä, miltä tulevaisuuden internet näyttää. “Early bird” hintaiset konferenssiliput tulevat myyntiin 3.5.

MyData (suomeksi Omadata) on vuonna 2013 käynnistynyt suomalaislähtöinen aloite. Sen tarkoituksena on antaa ihmisille hyödyntää ja hallinnoida heitä itseään koskevaa dataa, jota yritykset ja valtiot heistä keräävät. MyData konferenssi tuo yhteen kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita tavoitteenaan löytää ratkaisuja ajankohtaisiin henkilötiedon käyttöä hidastaviin ongelmiin, kuten esimerkiksi kansalaisten epäluottamukseen digitaalisia palveluita kohtaan, huoleen yksityisyydensuojasta, epäselviin käyttöehtoihin, turvattomiin digitaalisiin tunnistautumisjärjestelmiin ja valtioiden tarkkailuohjelmiin.

MyData-konferenssi järjestetään tänä vuonna toista kertaa. Viime vuonna 670 alan pioneeria kokoontui Helsingin Kulttuuritalolle. MyData 2016 -konferenssin esitykset ovat katsottavissa YouTubessa. Tarve konferenssin järjestämiselle uudelleen oli ilmeinen. Tänä vuonna konferenssi laajenee kahden kaupungin alueelle, Tallinnaan ja Helsinkiin, kun ensimmäisen päivän jälkeen siirrytään laivalla Tallinnasta Helsinkiin osana konferenssiohjelmaa. Laajeneminen nimenomaan Tallinnaan on erityisen luontevaa ottaen huomioon kuinka paljon kaupungit tekevät jo nyt yhteistyötä digitaalisten järjestelmien luomisessa ja tiedonsiirron yhteensovittamisesa. Viro on myös EU-puheenjohtajamaa vuoden 2017 loppupuolen.

Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii Suomi.fi-palvelut, joka on Väestörekisterikeskuksen kehittämä sähköinen palvelualusta julkisille ja yksityisille toimijoille. Suomi.fi-palvelut tekee yhteistyötä Viron tietojärjestelmäviranomaisen, Riigi Infosüsteemi Amet (RIA), kanssa kehittäen yhteisiä ratkaisuja ja palveluita, kuten tiedon siirto maiden välillä X-Road-teknologiaa käyttäen.

Konferenssiohjelma

MyData 2017 -ohjelma on jaettu 11 polkuun, “track”, joilla kullakin on oma teemansa. Yksi track on keskittynyt esimerkiksi keskustelemaan MyDatan perusteista ja on suunnattu niille, joille konsepti ei ole vielä tuttu. Muita teemoja on muun muassa eettinen näkökulma, teknologiset vaatimukset, luvitus ja GDPR. Katso kaikki trackit täältä. Lähes jokaisella trackilla on sessioita Tallinnassa ja Helsingissä jaettuna niin, että Tallinnassa kävijät perehtyvät aiheeseen käytännönläheisissä työpajoissa. Laivamatkalla Tallinnasta Helsinkiin pidetään rennompi, mutta sisällyksekäs, “un-conferencing” sessio.

Ohjelman takana on noin 35 kansainvälistä data-asiantuntijaa, yritysjohtajaa, lakimiestä, kehittäjää ja digitaalisten ihmisoikeuksien puolestapuhujaa. Ohjelmatiimin yhteinen päämäärä henkilötiedon hallinnan siirtämisestä ihmisille luo pohjan laadukkaalle konferenssille. Antti “Jogi” Poikola kertoo: “He tekevät töitä t-paitapalkalla, kuten eräs tiimiläisistä sanoi, mutta he työskentelevät intohimolla, mikä on avain laadukkaan ohjelman aikaansaamiseksi. On upeaa nähdä erilaista amattitaitoa ja nähdä millaisia kansainvälisiä verkostoja tulee tiimeihin mukaan.” Katso koko ohjelmatiimi täältä.

Avoimet arvot

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Open Knowledge Finland, Fing, Aalto-yliopisto ja Tallinnan yliopisto. Tapahtuman sponsoreina on kansainvälisiä ja paikallisia, yksityisiä ja julkisia organisaatiota, katso kaikki sponsorit täältä.

Ihmiskeskeinen lähestymistapa henkilödatan hallintaan eli MyData on syntynyt Open Knowledge -liikkeen piirissä, ja myös konferenssin järjestelytiimi tukee avoimuuden ja läpinäkyvyyden periaatteita työskentelyssään. Konferenssin budjetti on avoin ja ajantasainen taloustilanne on kaikkien nähtävillä. Jokainen aiheesta kiinnostunut on myös tervetullut osallistumaan konferenssin järjestämiseen kaikille avoimissa MyData-talkoissa, jotka pidetään lähes joka torstai sekä Helsingissä että Tallinnassa.

Salla Thure
salla@mydata.org